گزارش

📝 #گزارش
✅ معاونت آموزش دبیرستان دوره اول علوم و معارف اسلامی شهید مطهری (ره)
🌹 سلام و نور
بحمدالله یک ترم از سال تحصیلی جاری سپری گردید و با همه فراز و نشیب های خود ایام خوبی را در امر آموزش دبیرستان دوره اول پشت سرگذاشتیم.
🔰 ان شاء الله در ادامه، گزارشی مختصر از فعالیت‌های انجام گرفته در این ترم خدمت دانش آموزان عزیز و خانواده‌های محترم ارائه می‌گردد:
 

١. برگزاری تمام کلاس‌های آموزشی به صورت ۵٠ دقیقه‌ای

طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کلاس‌های درسی بایستی به صورت ۵٠ دقیقه‌ای برگزار شود و تجربه نشان داده است که کلاس ۵٠ دقیقه‌ای موجب خستگی کمتر دانش آموزان و بازدهی حداکثری آن‌ها می‌شود.
در این سال تحصیلی با توجه به زمان بندی عرف مدارس و وجود محدودیت‌های موجود در نظام آموزشی، تلاش آموزش دبیرستان بر این بود تا کلاس‌ها به صورت استاندارد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ۵٠ دقیقه‌ای برگزار گردد که بحمدالله با همراهی دبیران محترم و تلاش‌های صورت گرفته در برنامه ریزی هفتگی، این امر محقق گردید.

٢. حرکت به سمت آموزش هوشمند

بدیهی است که جامعه امروزی روز به روز به سمت هوشمند شدن و سیستمی شدن فعالیت‌های مختلف بشری می‌رود و طبیعتا در نظام آموزش و پرورش کشور، مدارسی جلوترند و حرفی برای گفتن خواهند داشت که خود را در این زمینه تقویت کرده و با سرعت به این سمت حرکت نمایند.
در سال تحصیلی جاری در ادامه سیاست قبلی دبیرستان مبنی بر هوشمند سازی فعالیت‌های آموزشی، این مسئله پیگیری گردیده و اعم فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان به صورت مجازی و برخط پیگیری شد.
تعریف و ارسال تکالیف، ثبت و مشاهده نمرات، مشاهده و بررسی انواع کارنامه‌های آموزشی (تحصیلی، مطهر، رنگ بندی و...)، ثبت و مشاهده موارد انضباطی در سامانه یکپارچه دبیرستان (سامانه مدبر) و ثبت نام و پرداخت هزینه‌های برنامه های مختلف اعم از کلاس‌های تقویتی و... نشان از حرکت جدی آموزش دبیرستان به سمت هوشمندی حداکثری می‌باشد.
همچنین با همراهی برخی از دبیران محترم، برخی از دروس مهم مثل ریاضی هشتم به صورت موازی در کنار آموزش حضوری، آموزش خود را در قالب سامانه مجازی پیش برده است.
 

٣. برگزاری سه مرحله آزمون‌های تستی جامع مطهر

از مهم ترین دغدغه‌های خانواده‌های محترم تقویت نورچشمی خود در زمینه آزمون‌های جامع چند درسی و کسب مهارت در پاسخگویی مناسب به سوالات تستی می‌باشد.
آزمون‌های مطهر در این دبیرستان با هدف آشنایی و تقویت دانش آموزان در زمینه آزمون‌های تستی بوده است، همچنین سعی بر این بوده است تا با جامعیت این آزمون‌ها دانش آموزان عزیز در هر بازه زمانی دروس خود را مرور و مطالعه نموده و خود را هرچه بیشتر و بهتر برای آزمون‌‌های تشریحی آماده نمایند و با تحلیل نتایج این آزمون‌ها به بررسی عملکرد خود در امر آموزش بپردازند.
بحمدالله سه مرحله آزمون تستی مطهر مطابق تقویم آموزشی دبیرستان در ترم اول سال تحصیلی جاری برگزار گردید که به صورت روزانه تصحیح این آزمون‌ها صورت گرفته و تنها بعد از چند ساعت از برگزاری آزمون در طی این سه مرحله ٩٧۵ کارنامه فردی در اختیار دانش آموزان عزیز قرار داده شد.
لازم به ذکر است که صفر تا صد برگزاری این آزمون‌ها (طراحی سوال، طراحی برگه، تصحیح، اعلام نتیجه و...) کاملا به صورت بومی مدرسه انجام گرفته و به صورت کاملا مستقل در این دبیرستان برگزار می‌گردد.   
 
                       

۴. ارائه کارنامه‌های متنوع تحصیلی

از موارد مهم در ارزیابی عملکرد دانش آموزان و بررسی وضعیت درسی و تحصیلی آن‌ها، مشاهده کارنامه عملکرد دانش آموزان در بازه‌های زمانی کوتاه می‌باشد.
اینکه فقط در انتهای ترم اول و ترم دوم کارنامه دانش آموزان ارائه شود و بررسی گردد، شاید برای انجام خیلی از امور و پیگیری‌ها دیر شده باشد و نتوان درصدد جبران و حل آن برآمد.
آموزش دبیرستان با در نظر گرفتن اهمیت این مسئله و لزوم ارائه کارنامه عملکرد تحصیلی دانش آموزان در بازه‌های زمانی کوتاه، اقدام به ارائه سه کارنامه در این ترم نموده است:
١. کارنامه ۴٠ روزه: با هدف ارزیابی عملکرد ۴٠  روزه تحصیلی دانش آموزان
٢. کارنامه ۶٠ روزه: با هدف بررسی عملکرد دانش آموزان در دو ماه مهر و آبان و مقایسه میزان رشد با کارنامه ۴٠ روزه و همچنین خودارزیابی آن‌ها برای آزمون‌های میان ترم
٣. کارنامه ۶٠ روزه: با هدف جمع بندی وضعیت تحصیلی عزیزان برای آغاز امتحانات نوبت اول
این کارنامه‌ها به صورت کاملا مجازی و الکترونیکی در اختیار دانش آموزان عزیز قرار گرفت و در این سه مرحله ٩٧۵ کارنامه آموزشی تهیه و تقدیم دانش آموزان شد.
 

۵. ارائه کارنامه جامع رنگ بندی

اینکه بتوان به صورت جامع (آزمون‌های مطهر، کارنامه ها، نمرات مستمر، مسابقات کتابخوانی و...) وضعیت دانش آموزان را در زمینه آموزشی ارزیابی کرده و بررسی نمود کار بسیار پرثمری است، از این جهت که دانش آموزان به صورت کلی در زمینه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان ارزیابی آن‌ها یک آزمون، یا یک کارنامه نمی‌باشد و همه این موارد مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.
از این جهت کارنامه جامع رنگ بندی تهیه و تنظیم گردید که در آن همه موارد آموزشی دانش آموزان با ضرایب متفاوت در یک جا مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته می‌شود.
به طور مثال نمره کارنامه دوماهه با ضریب ۴،نمره آزمون مطهر با ضریب ۴ و نمره مسابقه کتابخوانی با ضریب ٢ بررسی شده و با یک نمره مجموع، دانش آموزان ارزیابی می‌شوند.
در طی این سه ماه گذشته، دو کارنامه جامع رنگ بندی خدمت دانش آموزان ارائه گردید:
١. کارنامه جامع رنگ بندی دو ماهه:
شامل آزمون مطهر ١، آزمون مطهر ٢، کارنامه دو ماهه و مسابقه کتابخوانی کتاب مطهر
٢. کارنامه جامع رنگ بندی سه ماهه:
شامل آزمون مطهر ١، آزمون مطهر ٢، کارنامه دو ماهه، مسابقه کتابخوانی کتاب مطهر، آزمون مطهر ٣ و کارنامه سه ماهه
همچنین در انتهای هر کارنامه جمله‌ای به منظور اعلام وضعیت فعلی دانش آموزان قرار داده شد تا عزیزان دقیق تر در جریان وضعیت فعلی خود قرار بگیرند.

۶. برگزاری کلاس‌های تقویتی

بدیهی هست که در هر پایه‌ای تعدادی از دانش آموزان به دلایل مختلف در دروس خاصی ضعیف تر بوده و نیاز دارند که به صورت تقویتی با آن‌ها کار شود.
آموزش دبیرستان در ماه آذر اقدام به برگزاری کلاس‌های تقویتی در دو درس ریاضی و عربی مجموعا در ۴٠ جلسه آموزشی، برای دانش آموزان نمود که نتایج و بازخوردهای این کلاس‌ها مطلوب و رضایت بخش بوده است.

٧. تدبیر و برنامه ریزی کلاس‌های جبرانی

عدم برگزاری برخی کلاس‌های تحصیلی در طول ترم موجب عقب افتادن دبیر در درس شده و لزوما بایستی جلسات جبرانی آن برگزار شود تا دبیر بتواند کلاس‌های برگزار نشده خود را جبران نماید.
آموزش دبیرستان در جهت اینکه دانش آموزان عزیز در ساعت و زمان غیر از مدرسه زحمت حضور را نبینند، اقدام به برنامه ریزی و تدبیر برای جبران کلاس‌های عقب مانده در ساعت و زمان رسمی مدرسه نمود تا این مشکل نیز به برنامه دانش آموزان و خانواده‌های محترم در غیر ساعت مدرسه لطمه‌ای نزند.
بحمدالله و با همراهی دبیران عزیز، این مسئله اتفاق افتاد و در هفته های پایانی ترم، کلاس های جبرانی دروس برگزار شده و غیر از استثنائاتی همه دروس به بودجه بندی مورد نظر خود رسیدند.

٨. برگزاری منسجم و هماهنگ امتحانات میان ترم

هدف از برگزاری امتحانات میان ترم آشنایی دانش آموزان با سوالات آزمون ترم، آمادگی هرچه بیشتر برای امتحانات نوبت اول و جمع بندی نیمه ترم برای دانش آموزان می‌باشد.
آموزش دبیرستان با این اهداف اقدام به برنامه ریزی و برگزاری این آزمون‌ها به صورت هماهنگ، یکپارچه و حتی الامکان در فضای فیزیکی مناسب آزمون نمود که بحمدالله در طول این امتحانات با همت دبیران محترم ۴٢٢۵ برگه تصحیح گردیده و نمره آنها در سامانه مدبر ثبت گردید.

٩. برگزاری مسابقه کتابخوانی کتاب مطهر:

از مسابقاتی که هیچ موقع قدیمی نشده و ارزش خود را از دست نمی‌دهد مسابقات کتابخوانی است که خیلی از مدارس و مجموعه های مختلف اقدام به برگزاری اینگونه مسابقات می‌نمایند.
در نوبت اول سال تحصیلی جاری آموزش دبیرستان دوازدهمین مرحله مسابقه کتابخوانی کتاب مطهر را با محوریت کتاب توحید داروی دردها برنامه ریزی و با استقبال ٨٠ درصد از دانش آموزان عزیز برگزار نمود.

١٠. ارائه دروس تکمیلی

از جمله اموری که برای دانش آموزان ماندگار شده و در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد ارائه دروسی است که در بودجه رسمی آموزش و پرورش نبوده و با هدف آموزشی تکمیلی دانش آموزان تدریس می‌شود.
در این سال تحصیلی آموزش دبیرستان دو درس تکمیلی احکام و فیض مطهر را به برنامه درسی خود اضافه نمود.
درس احکام با هدف آشنایی دانش آموزان با مسائل و احکام مبتلا به ارائه گردید تا این عزیزان در سن تکلیف خود آنچه از مسائل دینی را لازم است بدانند.
درس فیض مطهر نیز با هدف آشنایی دانش آموزان با هدف و هویت خود و تببین جایگاه و نقش آن‌ها در جامعه برگزار گردید که بازخوردهای خیلی مثبتی از این کلاس‌‌ها دریافت شده است.
 
افزودن یک کلاس ورزش تخصصی
دانش آموزان با توجه زده سنی خاص خود، نیاز زیادی به ورزش و جنب و جوش دارند. و مدرسه‌ای می‌تواند موفق باشد و خوب عمل کند که این انرژی دانش آموزان را مدیریت کرده و در جای خود از آن استفاده نماید.
آموزش دبیرستان با هدف ورزش و تحرک دانش آموزان یک ساعت اضافه بر ساعت تربیت بدنی را به برنامه درسی خود با عنوان "ورزش تخصصی" اضافه کرد تا دانش آموزان در این ساعت در باشگاه مدرسه با مربی ورزشی خود، به آمادگی جسمانی بپردازند.